آموزش تکنولوژی و طراحی سایت

وبلاگی برای مجتمع کردن مباحث جذاب و به روز طراحی سایت و تکنولوژی

آموزش تکنولوژی و طراحی سایت

وبلاگی برای مجتمع کردن مباحث جذاب و به روز طراحی سایت و تکنولوژی

  • ۰
  • ۰
تا به حال شده به موضوع راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگه فکر کنید؟ به نظر شما ساخت یک فروشگاه اینترنتی چقدر میتونه هزینه داشته باشه؟ اصلا چرا باید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ در مقالات قبلی درباره ی طراحی سایت فروشگاهی با cms اختصاصی برای شما صحبت کردیم ولی در این مقاله می خواهیم  طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس را بررسی و مراحل انجام آن را برای شما شرح دهیم.


مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس
ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس امکان صرفه جویی در هزینه‌ها را برای شما به دنبال خواهد داشت. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به دلیل گستردگی و تنوع در قالب وردپرس و افزونه وردپرس که داره میتونه دست شما را برای ساخت هر نوع فروشگاه اینترنتی چه برای فروش محصولات فیزیکی و چه دانلودی بازتر بزاره. بنابراین برای اینکه با مزایای ساخت سایت با ووکامرس بیشتر آشنا بشید یک چک لیست از این مزایا را تهیه می‌کنیم.

هزینه کم در مقایسه با سایر سیستم‌ها: طراحی سایت با وردپرس و ووکامرس که هر دو به صورت رایگان عرضه شدند هزینه کمتری در مقایسه با سایر سیستم‌های فروشگاهی مثل پرستاشاپ خواهد داشت.
گستردگی در قالب ووکامرس: سایت‌ها و فروشگاه‌های قالب وردپرس بسیار زیادی وجود دارند که به صورت رایگان و تجاری انواع قالب ووکامرس مطابق با تکنولوژی و نیاز روز طراحی می‌کنند.
گستردگی در افزونه‌های ووکامرس: سایت‌ها و فروشگاه‌های افزونه وردپرس نیز نیاز کاربران را برای افزودن امکانات به ووکامرس مورد بررسی قرار داده و اقدام به طراحی افزونه رایگان و تجاری برای رفع این نیازها می‌کنند.
امکان گزارش‌گیری کامل از فروش: با استفاده از ووکامرس می‌توانید گزارش کاملی از فروش محصولات خود را داشته باشید و از آنها در بازه‌های زمانی مختلف گزارش تهیه کرده و با مطالعه و تجزیه و تحلیل داده‌ها برنامه ریزی تبلیغاتی برای فروش محصولات داشته باشید.
فروش اتوماتیک بدون طی مراحل گوناگون: با ساخت سایت فروشگاه اینترنتی دیگر نیازی به حضور فیزیکی در مکان تجاری خود ندارید و می‌توانید به راحتی حتی در رختخواب خود به مدیریت فروشگاه بپردازید .
گستردگی در جذب مشتری در سطح وسیع: با راه اندازی فروشگاه اینترنتی دیگر محدود به موقعیت محلی و شهر خود نبوده و می توانید محصولات خود را در سطح وسیع‌تری به مشتریان عرضه کنید. این سطح وسیع می‌تواند به صورت جهانی نیز باشد.
امکان بازاریابی و تبلیغ محصولات به روش‌های گوناگون و کم هزینه: امروزه تمرکز بر روی سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بهترین روش تبلیغات کم هزینه است که با برنامه ریزی درست و زمان‌بندی شده میتونید بدون صرف هزینه‌های چند ده میلیونی از طریق موتورهای جستجو مشتریان خود را جذب کنید.

فروشگاه اینترنتی یا فروش با شبکه‌های اجتماعی؟
بسیاری از صاحبان کسب و کار تا همین هفته‌های اخیر از پلتفرم‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام برای فروش محصولات به صورت اینترنتی استفاده می‌کردند. اما بعد از ایجاد محدودیت‌هایی که روی تلگرام رخ داد به طور کلی فضای کسب و کارهایی که از تلگرام برای فروش محصولات اینترنتی خود استفاده می‌کردند متضرر شد. پیش از این هم این اتفاق در یک بازه زمانی در دی ماه رخ داده بود.

تصوری که برخی افراد برای ساخت فروشگاه اینترنتی دارند این است که کارهای مدیریتی را به اشتباه به گونه‌ای بزرگ در نظر می‌گیرند که حتی دوست ندارند به ساخت سایت هم فکر کنند. اما به این نکته که سرمایه گذاری روی شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات کاملا اشتباه است نیز اصلا فکر نمی‌کنند. در همین مسئله‌ای که برای تلگرام رخ داده، نه تنها فروش محصولات به نوعی نیمه سنتی است بلکه فرآیند خرید نیز در آن طولانی می‌شود. اما وقتی از یک سایت استفاده کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که سفارشات را مشاهده کرده و بعد از آماده شدن برای مشتری ارسال کنید.

اما در یک شبکه اجتماعی ابتدا باید به صورت مستقیم با مشتری مکاتبه کنید. سپس از ابتدا جزییات یک محصول را برای تک تک مشتریان شرح دهید و در این بین هم به سوالات بی نهایتی که تمامی ندارند یک به یک پاسخ دهید تا مشتری از محصولی که قصد خرید دارد اطلاعات کافی به دست آورد. بعد از اینکه تصمیم به خرید گرفت از راه‌هایی مثل کارت به کارت کردن و یا استفاده از صفحات پرداخت واسط از مشتری بخواهید تا رسید پرداخت را به شما اعلام کرده و در نهایت محصول را پس از تاییدیه پرداخت برای وی ارسال کنید.

اما در یک فروشگاه اینترنتی کلیه این کارها به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به اینکه به یک یک مشتریان پاسخ دهید قابل پیش بینی و برطرف کردن است. کافی است در توضیحات محصول بخشی را هم برای سوالات متداول در نظر بگیرید. سپس پاسخ تمامی سوالات متداول را به صورت آماده قرار دهید تا مشتری آنها را مطالعه کرده و با یک دید باز از محصول اقدام به خرید کند. با به وجود آمدن سوالات جدید هم میتوانید این بخش را آپدیت کرده و سوالات دیگری را نیز به آن اضافه کنید. فرآیند پرداخت نیز کاملا اتوماتیک بوده و بعد از اینکه پرداخت انجام شود نتیجه آن در سفارشات فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده خواهد بود.

به دلیل اینکه بحث روی فروش محصولات از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی یک مقاله پر محتوا و غنی را می‌طلبد در اینجا صرفا به معرفی برخی مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی با سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی پرداختم. در مقالات آتی حتما یک مقاله جامع برای مقایسه سایت با فروشگاه اینترنتی گردآوری خواهم کرد.

ساخت انواع فروشگاه اینترنتی با وردپرس
فروشگاه اینترنتی با وردپرس می‌تواند شامل دو نوع فروشگاه باشد که عبارتند از:
ساخت فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات فیزیکی: با ساخت فروشگاه فیزیکی می‌توانید محصولات فیزیکی خود را از طریق شرکت‌هایی نظیر پست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید. حتی می‌توانید با گسترش کسب و کار خود و رونق دادن به آن در سطح وسیع از تحویل اکسپرس اختصاصی شرکت خود استفاده کنید تا رضایت مشتریان را بیشتر کنید.
ساخت فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات دانلودی: با ساخت فروشگاه محصولات دانلودی یا مجازی هم می‌توانید محصولاتی که جنبه دانلودی دارند را در سایت قرار داده و به تعداد نامحدود و بدون نیاز به امکانات استفاده از ارسال فیزیکی محصولات به مشتریان عرضه کنید. این نوع محصولات می‌توانند شامل دوره‌های آموزشی، فایل‌های قالب و افزونه سایت سازها و هر نوع فایل مثل پروژه‌های دانشجویی و… باشند.

امروزه فروش محصولات دانلودی و مجازی هم به همان میزان محصولات فیزیکی از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند. به گونه‌ای که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به فراهم کردن قابلیتی برای ساخت فروشگاه محصولات دانلودی کرده‌اند که کاربران می‌توانند با ثبت نام در این فروشگاه‌ها و درج محصولات دانلودی خود اقدام به کسب درآمد از اینترنت بکنند.


قدم اول: انتخاب دامنه
اولین قدم برای ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با وردپرس انتخاب دامنه و خرید یک دامنه مناسب برای کسب و کار شما می‌باشد. دامنه انتخابی باید در عین ساده و قابل فهم بودن برای کاربران، معرف کسب و کار شما نیز باشد.
دامنه‌ای که برای فروشگاه اینترنتی خودتون تهیه می‌کنید باید معرف کسب و کار شما باشه و به گونه‌ای باشه که هر کسی که نام دامنه را وارد کرد و یا دامنه خودتون را بهش معرفی کردید متوجه این مسئله بشه که شما یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کردید. همچنین دامنه خریداری شده باید ساده و قابل فهم باشه و به راحتی در خاطر مشتریان باقی بمونه.

قدم دوم: خرید هاست
برای اینکه سایت شما در فضای اینترنت از طریق دامنه قابل دسترسی باشه نیاز به یک فضا برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات سایت خواهید بود. به این فضا هاست می‌گویند.
اما در انتخاب و خرید هاست باید بدونید که هر هاستی مناسب شما نیست و باید هاستی خریداری کنید که از قدرت و کیفیت بالایی برخوردار بوده و پاسخگوی نیاز شما برای یک فروشگاه اینترنتی باشد. در ویدئو زیر به معرفی نحوه انتخاب هاست مناسب پرداختیم.
برخی افراد که به تازگی اقدام به ساخت سایت می‌کنند همیشه به دنبال این هستند که از هاست رایگان استفاده کنند. اگر شما هم به دنبال چنین مسائلی هستید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله مزایا و معایب استفاده از هاست رایگان را مطالعه کرده و یک تصمیم درست برای این کار بگیرید.

قدم سوم: نصب و راه‌اندازی وردپرس
بعد از اینکه هاست و دامنه خودتون رو تهیه کردید و دامنه و هاست نهایتا بعد از گذشت 72 ساعت به همدیگه متصل شدند باید شروع به نصب وردپرس بکنید. بسته به اینکه اقدام به خرید هاست سی پنل یا دایرکت ادمین کرده باشید مراحل نصب وردپرس متفاوت خواهند بود. اما در کل مراحلی که باید برای نصب طی کنید یکسان هستند و تنها تفاوت در نوع کنترل پنل هاست سی پنل و دایرکت ادمین هست که با محیط گرافیکی مختلفی هستند.
اما یک راه دیگه هم برای نصب وردپرس روی هاست وجود داره که اگر از قبل با استفاده از لوکال هاست اقدام به طراحی سایت روی رایانه شخصی خودتون کرده باشید میتونید به راحتی سایت طراحی شده در لوکال هاست را به هاست سی پنل یا دایرکت ادمین خریداری شده منتقل کنید. برای این حالت هم میتونید از مقالات پیشین میزبان‌فا برای انتقال وردپرس استفاده کنید.
بعد از اینکه وردپرس را نصب کردید باید اقدام به تهیه یک قالب مناسب فروشگاه اینترنتی بکنید که امکان پشتیبانی از فروشگاه ساز ووکامرس برای ساخت سایت را هم داشته باشه. در انتخاب قالب مناسب سایت فروشگاهی میتونید وبسایت مرتبط با کسب و کار خودتون را بررسی کرده و ببینید که شما هم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی در همین زمینه نیاز به چه امکانات و چه رابط کاربری در قالب خواهید داشت. سپس بر همین اساس قالب شیک و در خور یک فروشگاه اینترنتی که از ووکامرس هم پشتیبانی می‌کنه و در بهترین سرعت ممکن قابل دسترسی هست بکنید.

قدم چهارم: نصب و راه‌اندازی ووکامرس
افزونه فروشگاه ساز ووکامرس امکان طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس را به شما خواهد داد که با استفاده از ووکامرس می‌توانید امکان فروش هر نوع محصول فیزیکی و دانلودی را در وردپرس فراهم کنید. برای نصب ووکامرس می‌توانید از مقاله آموزش نصب ووکامرس در وردپرس استفاده کنید. بعد از اینکه ووکامرس را در وردپرس راه اندازی کرده و تنظیمات ووکامرس فروشگاه خود را سفارشی سازی کردید برای اینکه امکان پرداخت اینترنتی را در فروشگاه اینترنتی خود فراهم کنید باید اقدام به تهیه یک درگاه پرداخت بکنید.

برای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی دو راه دارید که عبارتند از:

استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم: در این نوع درگاه‌ها مستقیما با شرکت‌های پرداخت اینترنتی همچون به‌پرداخت ملت، سامان کیش و… عقد قرارداد کرده و میتوانید از امکان استفاده از درگاه پرداخت مستقیم در فروشگاه اینترنتی خود برخوردار شوید. برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم نیاز به نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای‌نماد دارید.

استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی واسط: در صورتی که امکان دریافت ای‌نماد برای سایت را ندارید می‌توانید از درگاه پرداخت‌های واسط برای این کار استفاده کنید. در درگاه پرداخت واسط تنها کاری که باید انجام دهید ثبت نام در سایت و ارسال مدارک تایید هویتی است. بعد از اینکه هویت شما تایید شد می‌توانید آدرس سایت خود را برای اخذ درگاه ثبت کرده و منتظر تاییدیه بمانید تا کد API درگاه مخصوص دامنه شما در اختیارتان قرار گیرد. درگاه پرداخت‌هایی مثل زرین پال و pay.ir از پرطرفدارترین درگاه‌های واسط هستند.
حالا که نوع درگاه پرداخت اینترنتی خودتون را برای ساخت سایت فروشگاهی انتخاب کردید باید افزونه درگاه پرداخت مربوط به درگاه اینترنتی ووکامرس مخصوص درگاه پرداخت مورد نظر را در ووکامرس نصب کنید. در مقاله معرفی افزونه‌های درگاه پرداخت ووکامرس به معرفی برخی از درگاه‌های پرداخت پر کاربرد در ووکامرس پرداختیم که می‌توانید از آنها برای امکان استفاده از پرداخت هزینه محصولات استفاده کنید.

بعد از نهایی شدن تنظیمات ووکامرس و درگاه پرداخت کافی است شروع به درج محصولات در فروشگاه اینترنتی خودتون بکنید. برای نحوه افزودن محصولات در ووکامرس هم میتونید از مقاله آموزش مدیریت محصولات در ووکامرس استفاده کنید. امکان گزارش گیری از فروش محصولات در بازه‌های زمانی مختلف، خروجی گرفتن از گزارشات، امکان دسته بندی و برچسب گذاری روی محصولات، امکان استفاده از انواع فایل چندرسانه‌ای برای معرفی محصول و… بخشی از امکاناتی هستند که با ساخت فروشگاه در وردپرس می‌توانید از آنها استفاده کنید.

قدم پنجم: سئو ووکامرس و تمرکز روی فروش بیشتر
حالا که مراحل چهارگانه برای طراحی فروشگاه اینترنتی را طی کردید وقت اون رسیده تا بر روی فروشگاه اینترنتی خودتون نظارت درست و با برنامه صحیح را تنظیم کنید و تنها تمرکزی که می‌کنید روی فروش بیشتر محصولات باشد. اولین قدم در این راه سئو و بهینه سازی محتوای محصولات ووکامرس است. سعی کنید توضیحات محصولات را طوری بنویسید که مشتریان ضمن اینکه اطلاعات درستی از محصول به دست می‌آورند، روی آنها تاثیر گذار بوده و ترغیب به خرید محصول از فروشگاه اینترنتی شما شوند. برای سئو فروشگاه ووکامرسی خودتون باید یک برنامه درست داشته باشید و تمام تلاشتون را بکنید که صفحات محصولات در کلمات کلیدی که جستجو می‌شوند در نتایج بالای گوگل قرار گیرند. برای اینکه در صدر نتایج قرار بگیرید می تونید از پیشنهادات زیر استفاده کنید.

  1. جزییات و مشخصات کامل محصول را منتشر کنید.
  2. در صفحه معرفی محصول از انواع ویدئو، اینفوگرافیک و… برای معرفی محصول استفاده کنید.
  3. امکان نقد و بررسی محصولات را برای مشتریان و کاربرانی که قصد خرید دارند فراهم کنید.
  4. در کنار فروشگاه خود مطالبی را در رابطه با نقد و بررسی دقیق محصولات خود تهیه کنید و در نهایت در انتهای مقاله دکمه‌ای برای خرید محصول از فروشگاه خودتان قرار داده و آن را به صفحه محصول لینک کنید.
  5. برای اینکه بدانید مشتریان شما از چه بخش‌هایی وارد سایت می‌شوند و چند درصد از کاربران اقدام به خرید می‌کنند حتما از یک مشاور و بازاریاب کمک بگیرید تا با بررسی داده‌ها و میزان فروش بهترین پیشنهادات را برای فروش بیشتر به شما ارائه دهد.
  6. ارائه کدهای تخفیف به مشتریان به مناسبت‌های مختلف
  7. فراهم کردن امکان تحویل رایگان در شرایطی مثل تحویل در شهر خود یا تحویل رایگان محصولات به مناسبت‌های مختلف یا تحویل رایگان به شرط خریدهای بالای X تومان
  8. و سایر استراتژی‌هایی که برای افزایش فروش با انتخاب یک مشاور می‌توانید از آنها استفاده کنید.
منبع: میزبانفا


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی