آموزش تکنولوژی و طراحی سایت

وبلاگی برای مجتمع کردن مباحث جذاب و به روز طراحی سایت و تکنولوژی

آموزش تکنولوژی و طراحی سایت

وبلاگی برای مجتمع کردن مباحث جذاب و به روز طراحی سایت و تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

مرورگرهای وب متفاوت

شاید نوع مرورگرهایی که کدهای HTML را ترجمه می کنند عموما" تاثیری را در طراحی وب سایت شما خواهند گذاشت. در سال 2007 سیستم آمارگیری W3Schools نشان داد که محبوب ترین مرورگرهای وب سایت ، اینترنت اکسپلورر58% و فایرفاکس 31% از بازار را تصرف کرده اند.

مرورگرهای دیگر که دارای قابلیت های برجسته ای هستند شامل اپرا، سافاری و موزیلا می باشند. در حالی که کنسرسیوم شبکه جهانی وب استانداردها و معیارهای رسمی Html را منتشر کرده است اما فضای قابل توجهی برای تفسیر این قوانین وجود دارد.

علاوه براین برخی از مرورگرها ممکن است استانداردهای "Cutting edge " HTML را پشتیبانی نمایند در حالی که مرورگرهای دیگر ممکن است این مزیت را نداشته باشند. این تفاوت ها می تواند تاثیر چشم گیری در چگونگی نمایش یک صفحه وب سایت داشته باشد. به عنوان مثال چیدمان یک صفحه از سایت در اینترنت اکپسلورر به گونه ای مرتب و با چیدمان مناسب نمایش داده میشود اما همان صفحه ممکن است در مرورگری مانند فایرفایکس گونه ای دیگر ترجمه شود و درهم به نمایش در آید.

مشکل نمایش سایت در مرورگرهای مختلف و راه حل آن

از استفاده از پسوندهای HTML اجتناب نمایید و مراقب تگ های Cutting-edge HTML که ممکن است هنوز توسط همه مرورگرها پشتیبانی نشود نیز باشید. در اصل مرورگرهای اینترنت به نوعی مترجم محسوب می شوند، در واقع گاهی کدهای HTML زشت و بد قیافه را به صفحه ای تبدیل می کنند که برای کاربران قابل درک و تعامل باشد. اما چگونه پیغام شما در وب سایت ترجمه و تفسیر می شود؟

کدهای HTML مشابه می تواند به صورت های گوناگونی ترجمه شود که بستگی به نوع سیستم عامل کاربران و مرورگرها و... دارد. در ادامه چند نکته برای راهنمایی شما و قرار گرفتن در مسیر صحیح طراحی سایت ارائه شده است.

چطور از ایجاد ناخوانایی سایت توسط مرورگرهای مختلف جلوگیری کنیم؟

1- سیستم های عامل مختلف

اکثر افراد فقط یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود اجرا می کنند که اغلب تنها فرمتی است که افراد با آن آشنایی دارند. این امر می تواند اثبات یک اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت باشد، همانطور که مرورگرهای مشابه بر روی سیستم های عامل مختلف یک صفحه از وب سایت را به گونه های متفاوتی نشان خواهد داد. برخی از این تفاوت های عمده عبارتند از :

نوع فونت

در هنگام تنظیم ظاهر فونت هنگام طراحی سایت، آگاه باشید که در سیستم های عامل مختلف ممکن است همیشه فونت مورد نظر و در دسترس نباشد. پس ایده خوبی است که برای اطمینان از نوع نمایش صفحات وب سایت خود چندین فونت مختلف ارائه نمایید تا آنچه در نظر دارید به نمایش درآید.

سایز فونت

سیستم های عامل مکینتاش به طور معمول فونت ها را در اندازه پیکسل های کوچکتر در کامپیوتر ارائه می کنند. یک از راه ها برای اجتناب از این مشکل، استفاده از Cascading style sheets به جای استفاده از تگ فونت می باشد که استفاده از خلاصه ای از آن اندازه فونت را تعریف می نماید.

سایز های مختلف رزولوشن

یکی دیگر از عمده عوامل موثر در ظاهر وب سایت شما، وضوح صفحه نمایش Screen resolution بازدیدکننده می باشد. با توجه به آمار W3Schools شایع ترین اندازه صفحه نمایش 768×1024 که میزان استفاده از این سایز 58٪ می باشد و البته این تعداد دارای نوسان نیز می باشد.

بدون استفاده از جدول تعریف شده، بخشی از وب سایت شما ممکن است کشیده تر (deform) شده و یا برای تصاویر موجود در وب سایت تان مشکل ایجاد نموده و به قالب بندی آن آسیب بزند. بهتر است طراحی وب سایت خود را به گونه ای انجام دهید که 800 پیکسل و یا کمتر داشته باشد و سعی کنید تمامی مطالب و محتوای سایت خود را مانند یک جدول بزرگ تک ستونی درآورده و با بزرگترین صفحه نمایش و وضوح بیشتر آن را بررسی نمایید.

نحوه حل مشکل چیست؟

یکی از راه حل های این موضوع چک کردن سایت با مرورگرهای مختلف می باشد . نرم افزارهای Code validation اقدام به چک کردن سایت شما و نمایش کدهای غلط و غیر قابل اجرا می باشند .همچنین می توانید سایت خود را در سایت W3c  چک نمایید .

HTML Validator

CSS Validator

بعد از اینکه وبسایت خود را چک نمودید می توانید مجدداقدام به باز نمودن سایت خود در مرورگر ها برای مشاهده خطاها بنمایید.

تست نحوه نمایش سایت در مرورگرهای مختلف

چگونه می توانم نمایش سایت را در مرورگرهای مختلف تست نمایم؟

در حال حاضر ممکن است بسیاری از شما به سیستم های عامل متفاوت و یا مرورگرهای مختلف دسترسی نداشته باشید، اما خبر خوب برای شما این است که کمک به صورت آنلاین وجود دارد. یکی از بهترین خدمات آنلاین در وب سایت Browsershots.org وجود دارد که تصاویری از صفحه وب سایت شما در مرورگرهای مختلف و سیستم های عامل متفاوت به شما نشان خواهد داد، این خدمات open source و رایگان می باشد، بنابراین برای بهبود سایت در طراحی سایت با php و طراحی اختصاصی می توانید از آن بهره مند شوید. تأکید من در اینجا روی طراحی سایت اختصاصی به این دلیل است که معمولاً سایت های طراحی شده با وردپرس یا cms های دیگر این مشکل را ندارند.

در زیر سایت های مختلف دیگری که می توانید از آن برای مشاهده این موارد استفاده کنید نیز آورده ام:

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی